Subsidies en verenigingsbeheer: zet uw eigen digitaal subsidieloket op maat op

Kies zelf de processen waarmee u aan de slag wilt gaan. Benut en betaal enkel voor die processen die uw bestuur wenst te digitaliseren en maximaal te automatiseren.

Een uitgebreide rondleiding door eGovFlow?

Krijg meer uitleg over de processen waar u meer over wilt weten.
Boek een demo

Proces “Erkenning verenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar en bewust generiek ontworpen proces dat makkelijk kan worden op- en ingezet voor de erkenning van alle types van verenigingen.

Voor wie?

Voor besturen die een eenvoudige erkenningsprocedure voor al hun verenigingen (willen) hebben … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van erkenningen maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om erkenningsdossiers individueel of in bulk voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen, voor advies en/of goedkeuring.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       
  • Erkenningen kunnen met enkele klikken op eender welk moment ingetrokken worden (bv. bij het niet naleven van de reglementaire voorwaarden).
       


terug naar boven

Proces “Jubileumsubsidie verenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met soepele configuratie- en opvolgmogelijkheden voor diverse jubileumsubsisidies.

Voor wie?

Voor besturen die een financiële blijk van waardering (willen) geven aan jubilerende verenigingen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van jubileumsubsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om zelf in te stellen voor welke jubileums subsidieaanvragen kunnen worden ingediend.
       
  • Aanvragen kunnen makkelijk beperkt worden tot specifieke types van verenigingen en/of domeinen (bv. jeugd, sport, cultuur, welzijn, …), waarbij heel wat combinaties mogelijk zijn.
       
  • Gebruiksvriendelijkheid voor de aanvrager staat centraal, o.a. dankzij automatische, proactieve communicaties over de status van de aanvraag.
       


terug naar boven

Proces “Infrastructuursubsidie verenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces dat een transparante en vlotte opvolging van lopende subsidiedossiers rond infrastructuurwerken vooropstelt.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden ter ondersteuning van infrastructuurwerken van verenigingen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van infrastructuursubsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een voorschot en/of in schijven uit te betalen.
      
  • Zowel een eenfasige flow (de aanvrager hoeft slechts één aanvraagformulier in te vullen) als een tweefasige flow (de aanvrager vult eerst een aanvraagformulier in en laadt na afloop van de infrastructuurwerken ook bewijsstukken op) is makkelijk op te zetten.
       
  • Voor elk dossier kunnen er met enkele klikken adviezen van relevante diensten (bv. dienst milieu, dienst ruimtelijke ordening, brandweer, ...) aangevraagd en gebundeld worden.
       


terug naar boven

Proces “Erkenning jeugdverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces dat zich expliciet richt op de (erkenning van) jeugdverenigingen en waarvan de focus klaarheid schept, zowel voor de verenigingen als voor het bestuur.

Voor wie?

Voor besturen die (ook) een erkenningsprocedure op maat van hun jeugdverenigingen (willen) hebben … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die specifieke erkenningen maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om erkenningsdossiers individueel of in bulk voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen, voor advies en/of goedkeuring.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       
  • Erkenningen kunnen met enkele klikken op eender welk moment ingetrokken worden (bv. bij het niet naleven van de reglementaire voorwaarden).
       


terug naar boven

Proces “Werkingssubsidie jeugdverenigingen (incl. jeugdhuizen)”

Wat?

Een kant-en-klaar proces met maximale flexibiliteit om het beleid rond de ondersteuning van jeugdverenigingen vlot te vertalen in een coherente flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om de werking van jeugdverenigingen en jeugdhuizen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een puntensysteem met verschillende deelbudgetten op te zetten.
        
  • Dossiers kunnen met enkele klikken individueel of in bulk voorgelegd worden aan de relevante diensten voor advies, en/of aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
       
  • Duplicaten worden automatisch gedetecteerd, waarbij de dossierbehandelaar een melding krijgt wanneer een vereniging voor hetzelfde werkingsjaar meerdere aanvragen indient.
       


terug naar boven

Proces “Kadervormingssubsidie jeugdwerk”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met talrijke mogelijkheden om het lokale beleid rond kadervormingssubsidies om te zetten in een heldere flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om het volgen van kadervorming in het jeugdwerk te stimuleren … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om aanvragen door jeugdverenigingen (inschrijvingsgeld betaald door de jeugdvereniging) en/of door individuele burgers (inschrijvingsgeld betaald door particulieren) te laten indienen en op te volgen.
       
  • Aanvragen kunnen opengesteld worden voor alle vormingsinitiatieven rond jeugdwerk, of makkelijk beperkt worden tot die specifieke vormingsinitiatieven die reglementair in aanmerking komen.
       
  • Gebruiksvriendelijkheid voor de aanvrager staat centraal, o.a. dankzij automatische, proactieve communicaties over de status van de aanvraag.
       


terug naar boven

Proces “Kampsubsidie jeugdverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met alle gangbare keuzemogelijkheden voor de financiële ondersteuning van jeugdkampen.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om jeugdverenigingen te ondersteunen bij de organisatie van hun kampen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om in te stellen hoeveel kampen per vereniging maximaal ondersteund kunnen worden (met een absoluut maximum van zes).
       
  • Zowel een eenfasige flow (de aanvrager hoeft slechts één aanvraagformulier in te vullen) als een tweefasige flow (de aanvrager vult eerst een aanvraagformulier in en laadt na afloop van het kamp ook bewijsstukken op) is makkelijk op te zetten.
       
  • Toekenningen van kampsubsidies zijn makkelijk uit te breiden met toelages voor de organisatie van kampvervoer (leden en/of materiaal).
       


terug naar boven

Proces “Erkenning sportverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces dat zich expliciet richt op de (erkenning van) sportverenigingen en waarvan de focus klaarheid schept, zowel voor de verenigingen als voor het bestuur.

Voor wie?

Voor besturen die (ook) een erkenningsprocedure op maat van hun sportverenigingen (willen) hebben … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die specifieke erkenningen maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om erkenningsdossiers individueel of in bulk voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen, voor advies en/of goedkeuring.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       
  • Erkenningen kunnen met enkele klikken op eender welk moment ingetrokken worden (bv. bij het niet naleven van de reglementaire voorwaarden).
       


terug naar boven

Proces “Werkingssubsidie sportverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces met maximale flexibiliteit om het beleid rond de ondersteuning van sportverenigingen vlot te vertalen in een coherente flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om de werking van sportverenigingen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een puntensysteem met verschillende deelbudgetten op te zetten.
      
  • Dossiers kunnen met enkele klikken individueel of in bulk voorgelegd worden aan de relevante diensten voor advies, en/of aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
      
  • Duplicaten worden automatisch gedetecteerd, waarbij de dossierbehandelaar een melding krijgt wanneer een vereniging voor hetzelfde werkingsjaar meerdere aanvragen indient.
       


terug naar boven

Proces “Werkingssubsidie sportverenigingen met categorieën”

Wat?

Een kant-en-klaar proces om, op basis van onderscheiden categorieën van sportverenigingen, het beleid rond de ondersteuning van sportverenigingen vlot te vertalen in een coherente flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om de werking van sportverenigingen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een onderscheid in verschillende categorieën van sportverenigingen te voorzien (tot wel 15 verschillende categorieën) en om specifieke vragen per categorie in te stellen, wat een eenvoudigere subsidieberekening faciliteert.
       
  • De grote inhoudelijke flexibiliteit van het proces maakt een razendsnelle vertaling van een subsidiereglement in een digitaal aanvraagformulier mogelijk.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       


terug naar boven

Proces “Erkenning cultuurverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces dat zich expliciet richt op de (erkenning van) cultuurverenigingen en waarvan de focus klaarheid schept, zowel voor de verenigingen als voor het bestuur.

Voor wie?

Voor besturen die (ook) een erkenningsprocedure op maat van hun cultuurverenigingen (willen) hebben … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die specifieke erkenningen maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om erkenningsdossiers individueel of in bulk voor te leggen aan het college van burgermeester en schepenen, voor advies en/of goedkeuring.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       
  • Erkenningen kunnen met enkele klikken op eender welk moment ingetrokken worden (bv. bij het niet naleven van de reglementaire voorwaarden).
       


terug naar boven

Proces “Werkingssubsidie cultuurverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces met maximale flexibiliteit om het beleid rond de ondersteuning van cultuurverenigingen vlot te vertalen in een coherente flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om de werking van cultuurverenigingen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een onderscheid in verschillende types van cultuurverenigingen te voorzien (tot wel 15 verschillende types) en om specifieke vragen per type in te stellen, wat een eenvoudigere subsidieberekening faciliteert.
        
  • De grote inhoudelijke flexibiliteit van het proces maakt een razendsnelle vertaling van een subsidiereglement in een digitaal aanvraagformulier mogelijk.
       
  • Verenigingsdata worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met het Verenigingsregister en andere authentieke bronnen.
       


terug naar boven

Proces “Werkingssubsidie seniorenverenigingen”

Wat?

Een kant-en-klaar proces met maximale flexibiliteit om het beleid rond de ondersteuning van seniorenverenigingen vlot te vertalen in een coherente flow.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om de werking van seniorenverenigingen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een puntensysteem met verschillende deelbudgetten op te zetten.
       
  • Dossiers kunnen met enkele klikken individueel of in bulk voorgelegd worden aan de relevante diensten voor advies, en/of aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
        
  • Duplicaten worden automatisch gedetecteerd, waarbij de dossierbehandelaar een melding krijgt wanneer een vereniging voor hetzelfde werkingsjaar meerdere aanvragen indient.
       


terug naar boven

Proces “Mantelzorgpremie”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met een sterke focus op gebruiksvriendelijkheid en laagdrempeligheid voor aanvragende mantelzorgers.

Voor wie?

Voor besturen die een financiële tegemoetkoming (willen) aanbieden aan burgers die instaan voor de dagelijkse zorg van een zorgbehoevende persoon in hun directe omgeving … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van mantelzorgpremies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om automatische checks aan de hand van authentieke databronnen in te stellen, zoals de check of de mantelzorger en/of de zorgbehoevende nog steeds in leven is, bv. naar aanleiding van een jaarlijkse hernieuwing van de premie.
       
  • Dossiers kunnen aangevuld worden met digitale verslagen van controlebezoeken, die als basis kunnen dienen voor een advies of een beslissing.
       
  • Het aanvraagformulier is geschikt voor alle niveaus van digitale geletterdheid. Indien nodig kan een dossier ook door de loketbediende of hulpverlener opgestart worden (opstart via backoffice).
       


terug naar boven

Proces “Toelage ouder van een kind met een handicap”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met talrijke opties voor besturen die naast de traditionele toelage voor een kind met een handicap ook nog varianten (willen) voorzien.

Voor wie?

Voor besturen die een financiële tegemoetkoming (willen) aanbieden aan burgers die instaan voor de opvoeding en de verzorging van een kind met een handicap … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die toelages maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om automatische checks aan de hand van authentieke databronnen in te stellen, zoals de check of het kind de maximumleeftijd nog niet bereikt heeft om voor een toelage in aanmerking te komen.
       
  • De aanvrager kan tijdens de levensduur van de aanvraag een wijziging melden die invloed heeft op de premie, waarna het bestuur hiervan automatisch op de hoogte wordt gebracht via mail.
       
  • De periodiciteit van de uitbetalingen kan ingesteld worden op basis van de reglementaire voorwaarden: maandelijks, per kwartaal, …
       


terug naar boven

Proces “Subsidie straat-, buurt- of wijkfeest”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met een gebruiksvriendelijke flow voor zowel de aanvragende burger als de behandelende dossierbeheerder.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden om straat-, buurt- of wijkwerkingen te ondersteunen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om af te dwingen dat er naast een hoofdaanvrager ook één of meerdere mede-aanvragers de aanvraag dienen te onderschrijven.
       
  • Wordt het subsidiebedrag vóór het feest in kwestie uitbetaald, dan kan in het proces rekening gehouden worden met een controlebezoek en, indien nodig, met een eventuele terugvordering van een onterecht uitbetaald subsidiebedrag.
       
  • Uitbetalingen kunnen worden vormgegeven volgens de specifieke regels van het bestuur, waarbij een subsidie in de vorm van geld, in de vorm van cadeaubonnen of als een combinatie van beide vormen kan worden toegekend.
       


terug naar boven

Proces “Subsidie hemelwaterput en infiltratievoorzieningen”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces dat rekening houdt met verschillende mogelijke combinaties omtrent wateroptimalisatie.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden aan burgers die in een bestaande woning een hemelwaterput en/of infiltratievoorzieningen plaatsen … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van die subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om in te stellen dat aanvragen (enkel) voor of na de werken kunnen worden ingediend, al dan niet in combinatie met een verplichte upload van bewijsstukken na oplevering.
       
  • Het proces kan opgezet worden voor drie soorten van werken: plaatsing van een hemelwaterput, installatie van infiltratievoorzieningen, afkoppeling van het hemelwatercircuit van de riolering.
       
  • Duplicaten worden automatisch gedetecteerd op basis van locatiegegevens, waarbij de dossierbehandelaar een melding krijgt wanneer er voor eenzelfde locatie meerdere aanvragen worden ingediend. 
        


terug naar boven

Proces “Projectsubsidie”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces dat zich prima leent voor diverse projectinsteken met meerdere uitbetalingsmogelijkheden.

Voor wie?

Voor besturen die subsidies (willen) aanbieden ter ondersteuning of als stimulans van bv. culturele, sportieve en/of artistieke projecten … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van projectsubsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een thema- en/of een criterialijst op te zetten, die de aanvrager verplicht om een project binnen één van de vooropgestelde thema’s in te dienen en/of per criterium toe te lichten.
       
  • Zowel een eenfasige flow (de aanvrager hoeft slechts één aanvraagformulier in te vullen) als een tweefasige flow (de aanvrager vult eerst een aanvraagformulier in en laadt na afloop van het project ook bewijsstukken op) is makkelijk op te zetten.
       
  • Het proces is ruim inzetbaar in verschillende varianten en contexten: cultuur, jeugd, sport, ...
       


terug naar boven

Proces “Subsidie zwaluwnesten”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met soepele configuratie-, controle- en adviesmogelijkheden voor de subsidiëring van het behoud en/of de aanschaf van zwaluwnesten.

Voor wie?

Voor besturen die een financiële tegemoetkoming (willen) aanbieden aan burgers voor de instandhouding van bewoonde zwaluwnesten en/of de plaatsing van nieuwe kunstnesten … én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van dergelijke subsidies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om subsidies aan te bieden voor het behoud van bewoonde nesten en/of voor de plaatsing van nieuwe kunstnesten. Inclusief eventuele verschillende berekeningen naargelang de subsidie in kwestie.
       
  • Het proces kan opgezet worden voor drie zwaluwsoorten: de boerenzwaluw, de huiszwaluw en/of de gierzwaluw.
       
  • Het proces houdt rekening met controlebezoeken die kunnen plaatsvinden, waarna subsidiebedragen teruggevorderd of herberekend kunnen worden.
       


terug naar boven

Proces “Starterspremie ondernemingen”

Wat?

Een kant-en-klaar, flexibel proces met een gebruiksvriendelijk aanvraagformulier voor startende ondernemers en glasheldere opvolgingsmogelijkheden voor het bestuur.

Voor wie?

Voor besturen die een financieel duwtje in de rug (willen) geven aan startende ondernemers op hun grondgebied én die de aanvraag, de dossieropvolging en de toekenning van starterspremies maximaal willen vereenvoudigen.

Troeven?

  • Uitgebreide configuratiemogelijkheden laten o.a. toe om een voorschot en/of in schijven uit te betalen, en om toegekende bedragen terug te vorderen indien een aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden van de starterspremie.
       
  • Startende ondernemers kunnen zowel in naam van de onderneming als in eigen naam een aanvraag opstarten.
       
  • Data van de ondernemingen worden automatisch in- of aangevuld, dankzij slimme koppelingen met de Kruispuntbank van Ondernemingen en andere authentieke bronnen.
       


terug naar boven